ms Mejegitna

ms Mejegitna
ms Mejegitna

Vanha tammitroolari ms Mejegitna siirtyi omistukseeni helmikuussa 2016.

Haave aluksesta jossa koko perhe voisi asua ja matkustaa kesäisin syntyi muutama vuosi sitten.  Katselin netin myyntipalstoilta sopivaa entisöinnin kohdetta. Asia tuntui tuolloin niin saavuttamattomalta, että haave haudattiin realismin alle.

Jäätyäni marraskuussa 2015  pitkälle sairaslomalle asia putkahti uudelleen mieleeni. Aloin etsimään netistä uudelleen vaihtoehtoja. Pian aloitettuani löysin ms Mejegitnan ja pari muuta vaihtoehtoa. ms Mejegitnan kuvaus antoi ymmärtää että aluksen pohja ja runko olisi parhaassa kunnossa näistä vaihtoehdoista. Kävimme katsomassa ja käynnin perusteella tiesin että tässä olisi etsimämme alus. Muut kohteet hylkäsimme. Kauppakirjan sisällön sovittuamme teimme kaupat s/y Mejegitnasta Helmikuussa 2016

Entisöinti on suuri kokonaisuus

Kokonaisuudessaan tuollaisen vanhan laivan entisöinti on hyvin iso ja monimuotoinen projekti. Jos kuitenkin koitan jaoitella sitä jotenkin. Ensimmäinen ja tärkein on aluksen runko ja pohja jotka yhdessä muodostavat tuon vedenpitävän kokonaisuuden alas ja sivuille. Seuraavana yksittäisenä asiana tulee kansi, koska se muodostaa katon laivan sisätiloille ja estää näin veden tulemisen ylhäältä käsin. Sitten tulee tekniikka moottoreineen ja hallintalaitteineen. Ja lukuisa määrä pieniä yksityiskohtia.

Mejegitnan kunto on huono, mutta hyvä asia on se että alus on rivetty 3 vuotta sitten. Työ tehtiin Tolkkisen telakalla Porvoossa. Tuossa yhteydessä aluksen  vedenalainen pohja on tarkastettu ja lankkuvälit rivetty uudeleen. Riveämisellä tarkoitettaan uuden hamppukuidun iskemistä kiilalla lankkuväleihin tiivistämään lankkuvälit vuodoilta. Eli pieniä vuotoja lukuun ottamatta tilanne on rauhallinen. Alus vaatii kuitenkin jatkuvan maasähkön että pillsseissä pysyy vedenmäärä asiallisena.

Laivan sisätilat eivät ole asuinkelpoiset vesivahinkojen takia. Huoltamaton kansi on päässyt vuotamaan ja pitää paikat kosteana ympäri vuoden. Kansilankkujen välit rivetään samaan tapaan kuin pohjalankkujenkin ja lisäksi lankut pitää kyllästää öljyllä. Öljyäminen ja riveys yhdessä muodostaa vettäpitävän rakenteen.

Moottori toimii, mutta siinä on kaikenlaista kunnostettavaa. Kuten vaihdelaatikon jäähdytysjärjestelmä on viallinen. Öljy ja vesi sekoittuvat. Jäähdytys on ohitettu niin ettei öljy kierrä viallisessa jäähdyttimessä vaan vaihdelaatikkoa jäähdytetään ukoisesti pumppaamalla pilssivettä vaihdelaatikon päälle.

Alusta voidaan käyttää siis huviajeluun hyvillä ilmoilla, mutta sateella kaikki kastuu.

Työn alle on jo otettu kannen tiivistäminen, että joskus päästään remontoimaan sisätioja asuinkäyttöön sekä pohjan pahimpia vuotoja on paikattu.

Starttimoottori alkoi lyömään yli hampaiden ja päätin tarkastaa asian. Kovien ponnistelujen jälkeen sain startin irti ja totesin että hammaspyörän hampaat ovat kuluneet. Epäonnekseni huomasin että, myös moottorin vauhtipyörän hammaskehä on jo paikoin aika kulunut. Purin startin ja huomasin että solenoidin toinen napa oli aika kulunut ja hapettunut. Tämä siis oletettava syy hammasrattaiden kulumiselle. Solenoidi ei ole työntänyt startin hammaspyörää kunnolla vauhtipyörälle vaan jäänyt vain reunastaan rattaalle. Tällöin hammaspyörä on päässyt iskemään kulmista paloja pois. Tulin siihen tulokseen että startin hammaspyörä on parempi uusia ettei niin helposti lyö tyhjää ja riko lisää moottorin vauhtipyörää. Tilasin uuden pendikslaitteen joka siis sisältää tuon hammaspyörän. Täytynee katsoa saako tuon solenoidin toimimaan vaan kosketuspintoja puhdistamalla.

Löysin netistä tällaisija tietoja. En ole varma onko kyseessä juuri sama alus. Luultavasti:

http://fiskerforum.dk/nostalgi/default.asp?mode=kutter_3&kutterId=847